Tükürük Bezi Hastalıkları Hakkında Genel Bilgi

Tükürük Bezi Hastalıkları

TÜKÜRÜK BEZİ HASTALIKLARI

Tükürük bezleri, majör ve minör olmak üzere ikiye ayrılır.Majör ve minör bezlerden günde 0,5 ila 1,5 litre arasında tükürük salgısı üretilerek ağız içine boşaltılmaktadır.

İYİ HUYLU TÜKÜRÜK BEZİ HASTALIKLARI

Bu grup hastalıklar tümöral ve tümöral olmayan olarak iki grupta incelenir.

VİRAL İLTİHAPLAR

Kabakulak, en sık rastlanılan viral tükürük bezi hastalığıdır.Kulak ön ve altında yer alan parotis bezini etkileyen bu hastalık genellikle 4-6 yaş çocuklarda izlenir. Hava yolu ile bulaşan virüs vücuda girdikten 14-21 gün sonra her iki taraf kulakta ağrı,şişme hassasiyet ve ateş ile başlar.Parotis bezi çevresindeki kaslarda spazm oluşmasına bağlı açma güçlüğü gelişebilir.

Sıklıkla parotis bezinde izlenir.Kulak önünde ve altında aniden oluşan ağrı, şişlik,ciltte kızarıklık ve hassasiyet ile ortaya çıkar.Genellikle  yetersiz sıvı tüketen,ileri yaş,bağışıklık sistemi zayıf kişilerde izlenir.Muayenede tükürük bezlerinin kanallarının ağız içine açılma bölgelerinden iltihaplı akıntı görülür.Tedavinin gecikmesi durumunda apse oluşumu ya da iltihabın yayılmasına bağlı özellikle ileri yaştaki hatalarda hayati tehlike içeren enfeksiyon tablosun anneden olabilir.BAKTERİYEL İLTİHAPLAR

KRONİK TÜKÜRÜK BEZİ İLTİHAPLARI

Genellikle azalmış tükürük bezi  ve koyu salgının tükürük kanalları içerisinde birikmesi sonucu oluşan zamanla ilerleyici bir iltihap şeklidir.Tükürük salgısının yavaşlaması ağız içinde normalde bulunan bakterilerin kanal içinden tükürük bezine doğru yayılmasına neden olur.Kronik iltihap tükürük tükürük kanalının yapısını  ve salgısını değiştirerek zamanla problemin kalıcı hale getirir.Kanal içinde uzun süre kalan taşlar da bu problemin gelişmesine sebep olabilir.Tekrarlayan akut iltihaplar,vücut savunma sistemi zayıflıkları, ışın tedavileri,sigara kullanımı ağız hijyeni bozukluğu bu hastalığa zemin hazırlayabilir.Tedavide sıvı tüketiminin artırılması,madan ile salgının boşalmasına yardımcı olunması , akut alevlenmelerde antibiyotik tedavisi ve bu tedavilere cevap alınamayan durumlarda tükürük bezinin cerrahi olarak çıkartılması uygulanmaktadır.

AĞIZ KURULUĞU(XSEROSTOMİA)

Ağızda kuruma aynı zamanda tat alma duyusunda zayıflama,yutma güçlüğü ,ağrı,diş çürümeleri gibiproblemlere de neden olabilmektedir.Parotis bezi hastalıklarında karşılaşılabilen bu problem stres,şeker hastalığı,kronik hastalıklar ve ışın tedavisi  gibi faktörlere bağlı da oluşabilmektedir.

TÜKÜRÜK BEZİ IYI HUYLU TÜMÖRLERİ

Tükürük bezinden kaynaklanan  tümörlerin % 70-80 `i parotis bezinden kaynaklanmaktadır, parotis tümörlerinin %80`i iyi huylu tümörlerdir buna karşılık çene altı tükürük bezinde %15 oranında tümör görülürken bu tükürük bezinde iyi huylu tümör oranı %50-60,dilaltı ve küçük tükürük bezinde tümör görülme oranı %10 civarında iken bu tümörlerin iyi huylu olma oranı %35 `tır.

Tükürük Bezi kaynaklı tümörler genellikle 50-70 yaşlarında yavaş büyüyen kitleler olarak ortaya çıkarlar.Tanıda muayene ve radyoloji tetkiklerin yanı sıra ince iğne biyopsisi önemli yer tutmaktadır.

TÜKÜRÜK BEZİ KÖTÜ HUYLU TÜMÖRLERİ

Kötü hürlü tükürük bezi tümörleri baş ve boyun bölgesinde görülen kötü huylu tümörlerin %3-4 ünü oluşturur.Bu tümörlerin oluşma nedeni tam olarak bilinmez.Vıral enfeksiyonların,radyasyona maruz kalmanın,çevresel faktörlerin ve genetik özelliklerin etkili olduğu düşünülmektedir.Kötü huylu tılümörlerin en sık (%75-80) parotis bezinde , %15-20 oranında çene altı tükürük bezinde ve nadiren dilaltı ya da minör bezlerde izlenmektedir.

1-YİRMİLİK DİŞ ÇEKİMİ SONRASI PARESTEZİ

2-OSTEORADYONEKROZ