PERİODONDAL CERRAHİ

Periodontal Cerrahi

Periodontal Cerrahi

Hazırlayan: ABDULMELİK EVREN

Bazı durumlarda, diş eti hastalıkları ve durumlarını tedavi etmek için periodontal cerrahiler gerekmektedir. Bu tip cerrahiler, diş eti cerrahisi olarak bilinmektedir.

Bu cerrahi prosedürlerde hedef, diş eti hastalığını tedavi etmek ya da

• Kaybedilen kemik dokusunu ve yumuşak dokuları yeniden kazanmak
  • Diş kaybını engellemek
  • Bakterileri, enfeksiyonu elimine etmek
  • Diş etini şekillendirmek gibi işlemleri kapsamaktadır.

Periodontal Cerrahi- Kısa Kısa

• Periodontal cerrahi rutin her diş eti hastalığında yapılan bir prosedür değildir.
  • Mümkündür.
  • Periodontal cerrahi öncesinde ağız hijyeninin çok iyi olması gerekmektedir.
  • Periodontal cerrahi sonrasında ağız hijyeninin maksimum olması iyileşmenin çok daha iyi olmasını sağlar.
  • Periodontal cerrahi tipi periodontal tedaviyi yapan ve takip eden doktor tarafından planlanır.

Cerrahi Prosedür Tipleri

Son üç dekatta giderek hızla gelişen periodontoloji, diş hekimliğine çok çeşitli cerrahi yaklaşımlar katmıştır. Çünkü periodontoloji alanında kullanılan cerrahi işlemler çok fazla çeşitlilik göstermektedir. Diş eti uzmanının hangi cerrahi işlemi yapacağı, diş eti hastalığının tipi ve şiddetine bağlı olarak değişebilmektedir.

Genellikle diş eti cerrahileri öncesinde diş eti uzmanları diş yüzeyi temizliği, gerekli ise kök yüzeyi düzleştirmesi (küretaj) gibi işlemleri gerçekleştirir ve ağız hijyeni ile ilgili gerekli önerileri yaparlar.

Periodontal cerrahi işlemler; flap operasyonları, kemik grefti uygulamaları, yönlendirilmiş doku rejenerasyonları, yumuşak doku transferleri gibi çeşitli uygulamaları kapsamaktadır.

Diş Eti Operasyonu İçin Hazırlıklar

Diş eti cerrahisi öncesinde diş eti uzmanının operasyon öncesi değerlendirmesi yapması gerekmektedir. Çünkü operasyon gereken bir durum olsa da her şart altında periodontal cerrahi işlemler yapılamamaktadır.

Her şeyin hazır olduğundan emin olmak için diş eti uzmanı;

• Tıbbi anamnez alarak hastanın durumunu değerlendirir
  • Dişler, ağız ve çene kemiklerinin stabilitesi, sağlığını değerlendirir
  • Cerrahi işlem alanının iyileşmesini etkileyebilecek enfeksiyon, apse ya da başka lezyonların varlığını kontrol eder
  • Hastaya, operasyonun yararları, riskleri konusunda bilgi verir ve hastanın onayı ile cerrahi işleme geçilir.

Cerrahi Operasyon Sırasında Neler Oluyor?

Uygulanan cerrahi operasyon tipine göre değişmekle beraber bir dizi işlem yapılmaktadır. Diş eti cerrahisi işlemleri genellikle 30 dakika ile 90 dakika arasında bir zaman almaktadır.

Periodontal cerrahi işlemler genellikle lokal anestezi altında rahatlıkla gerçekleştirilebilmektedir. Bazı durumlarda sedasyon ya da genel anestezi ile de bu operasyonlar yapılabilirler. Fakat bu karar diş eti uzmanı tarafından hasta ile beraber verilir.

Operasyon esnasında cerrahiyi gerçekleştiren diş eti uzmanı, hasta örtüsü, ışık kaynağı kolu örtüsü de dahil olmak üzere tamamen steril ekipmanlar kullanır. Sterilizasyon, olası enfeksiyon riskini minimuma düşürmek için çok önemli olduğu için örtü, tükürük emici, tampon gibi malzemeler tek kullanımlıktır ve operasyon bitimini takiben tıbbi atık çöpüne atılırlar. Küçük insizyonlar atılarak diş eti, dişlerin çevresinden uzaklaştırılır. Böylece diş eti uzmanı, kök yüzeylerini daha iyi görür ve bu alandaki taşları, artıkları, plakları ya da enfeksiyonu rahatlıkla alandan uzaklaştırabilir.

Cerrahi alanın temizlenmesini takiben diş eti uzmanı diş etinin şekillendirilmesi, kemik rejenerasyonu işlemleri ya da planlanan diğer işlemleri yapabilir.

Eğer yapılacak işlem diş eti grefti operasyonu ise yeni diş eti dokusu için hazırlanan bölge dışında verici bölgede de insizyon atılır ve hazırlanan alan kadar uygun doku elde edilerek alıcı bölgeye transfer edilir.

Planlanan cerrahi operasyonun bitimini takiben diş eti uzmanı, diş eti dokusunu yeniden yerine dikerek cerrahi alanı kapatır. Bu dikişler kendiliğinden düşen dikişler olabildiği gibi işlem sonrası diş eti uzmanının belirlediği süre sonunda alınması gereken dikişler de olabilmektedir. Alınması gereken dikişler var ise bekleme süresi genellikle 7-10 gün arasındadır.

İyileşme Dönemi

Her dental işlem sonrası diş hekimi ya da diş eti uzmanı en iyi ve en rahat iyileşmeye nasıl kavuşacağınız ile ilgili bilgi verir. İyileşme süresi ve süreci yapılan işlemlerin tipine, boyutuna göre değişiklik göstermektedir.

Genellikle diş eti operasyonları sonrası ağrıyı rahatlatıcı ve kesici ilaçlara ihtiyaç duyulur. Operasyon sonrası, diş eti uzmanı hastaya önerdiği ilaçlar ile ilgili bilgi verir.

Bunlarla beraber;

• Operasyon bölgesinin temiz tutulabilmesi ve enfeksiyonun önlenmesi amacıyla antiseptik ağız gargarası kullanımı önerilebilir.
  • Yoğun egzersizden kaçınılması önerilebilir.
  • Operasyonu takip eden ilk birkaç gün yumuşak yiyeceklerin tüketilmesi önerilebilir.
  • Sigara içilmemesi gerekmektedir.

Diş eti uzmanı, kontrol için 1-2 hafta içerisinde bir zamana randevu vererek diş etinin iyileşmesini gözlemler ve eğer uygun görürse dikişlerin hepsini ya da bir kısmını alır.

Periodontal cerrahi geçiren kişilerin diş etleri farklı görünür ve farklı hissedilir. Diş etleri ve dişler iyileşir, sıkılaşır ve daha sağlam, daha güçlü bir hale gelirler. Bazı bireyler, sıcak ve soğuk yiyecek-içeceklerle diş hassasiyeti hissetmeye başlayabilirler. Bu durumda diş eti uzmanının önereceği prosedürleri takip etmeleri gerekebilir.

İyileşme dönemini takiben tekrar operasyon gerekme ihtimalini düşürmek için yapılması gerekenlerle ilgili diş eti doktorunun belirleyeceği kontrol programına uyulması en az operasyon kadar önemli bir aşamadır.

Diş Eti Hastalığı Önlenebilir mi?

Diş eti hastalığı bakteri kolonizasyonu, plak ve diş taşı oluşumu nedenli olduğu düşünüldüğünde doğru ağız hijyeni sağlanması genellikle diş eti hastalığından korunmak ya da geri döndürmek için oldukça etkili olmaktadır

Pek çok durumda günde iki kere doğru fırçalama ve ara yüz bakımını (diş ipi kullanımı, ara yüz fırçası kullanımı) takiben düzenli doktor kontrolü diş eti hastalığı oluşmadan önleyebilmektedir.

KAYNAKÇA