PAGET HASTALIĞI

HAZIRLAYAN: Serap TURAN

PAGET HASTALIĞI

Paget hastalığı nedir? Paget hastalığının teşhisi ve tedavisi nasıldır? Hepsi ve daha fazlası burada iyi okumalar…

Paget hastalığı (osteoitis deformans) ilk olarak 1877 yılında Paget tarafından tanımlanmıştır. Paget hastalığı, ileri yaş grubunda osteoporozun ardından en sık görülen kemik hastalığıdır. Genellikle kemiklerin kronik ve bölgesel bir hastalığıdır ancak iskelet sistemini yaygın tutan formları da mevcuttur. Dünya çapında değişken bir coğrafi dağılıma sahiptir ve görülme sıklığı yaş ile artmaktadır. Erkeklerde kadınlara oranla daha sık görülür. Hastalık etiyolojisinde çevresel ve genetik faktörlerin birlikte rol oynadığı düşünülmektedir. Hastalık ile ilişkilendirilen en önemli gen SQSTM1‘dir. Etiyolojide virüs enfeksiyonları özellikle de paramiksovirüslerin rolü olduğu düşünülmektedir.

Paget hastalığı kemik döngüsünde fokal artışların olduğu, deformitelere, kırıklara ve ikincil osteoartrit gibi çeşitli komplikasyonlara yol açabilen progresif bir hastalıktır. Patofizyolojisi karmaşık olup halen çok iyi bilinmemesine karşın primer lezyonda anormal osteoklast aktivasyon artışı söz konusudur. İskelette her bölgede tutulum olabilmekle birlikte pelvis, aksiyel iskelet, kafatası ve ağırlık taşıyan uzun kemikler daha sık etkilenir. İlk tanı esnasında hastaların yaklaşık %14’ü asemptomatiktir. Tanı sıklıkla başka hastalıkların radyolojik incelemeleri sırasında tesadüfi olarak veya beklenmeyen serum alkalen fosfataz (ALP) yüksekliği ile konur. Klinikte en sık rastlanan başvuru şikayeti kemik ağrısıdır.

Kemiğin Paget hastalığının belirtileri diğer kemik bozuklukları veya tıbbi problemlere benzeyebilir.  Bununla birlikte Kemik Paget hastalığının en yaygın belirtileri aşağıdakilerdir.

• Artrit
  • Kemik deformitesi
  • Ağrı
  • Kemik kırığı riski
  • Çok nadiren, Paget hastalığı kemik kanserine ilerleyebilir.

Paget teşhisi

Kan testi: Serum alkalen fosfataz adı verilen bir kan testi, kemikteki alkalen fosfataz enziminin seviyelerini ölçer. Herhangi bir kemik büyümesi durumu veya Paget hastalığı da dahil olmak üzere kemik hücrelerinin artan aktivitesi, alkalen fosfataz seviyelerinin yükselmesine neden olacaktır.

Kemik biyopsisi: Bu biyopsiler bazen sadece uyuşturucu kullanarak veya sedasyonla iğne ile yapılır. Bazen ameliyat odasında küçük kesilerle yapılırlar. Bir X-ışını hastalığı doğrulamaz veya dışlamazsa kemik biyopsisi yapabilirsiniz.

Kemik taraması: Bu, kana enjekte edilen izleyici adı verilen çok az miktarda radyoaktif madde kullanan nükleer bir görüntüleme testidir. Bu izleyici bir tarayıcı tarafından tespit edilebilir. Bu test kemiğe kan akışını ve kemik içindeki hücre aktivitesini gösterir.

Röntgen: Bu test, doku, kemik ve organların görüntülerini oluşturmak için görünmez enerji ışınları kullanır.

Çene tutulumunda paget hastalığın belirtileri

• Dişlerde diastema gelişimi
  • Küçülen haraketli protezler
  • Hipersementoz ve ankilozlar
  • Çekim sonrası osteomiyelit gelişimi
  • Mandibulaya oranla maksillada daha fazla görülür.

Tedavisi

Paget hastalığının kesin bir tedavisi yoktur. Uygulanan tedavi yöntemleri genel anlamda hastalarda görülen belirtileri hafifletmeye ya da ortadan kaldırmaya yöneliktir. Omurga korsesi, fizik tedavi ve kas gücünü arttıracak egzersizler aracılığıyla ağrının azaltılmasına yönelik bir tedavi planı oluşturulur. Hastalığın seyrine bağlı olarak kemik yıkımını azaltacak ilaçlar da kullanılabilir. Kemiklerde şekil bozuklukları, kırık veya kireçlenmeye bağlı olarak görülen bazı durumlarda ise cerrahi tedavi yöntemlerinden yararlanılabilir.

Memede görülen Paget hastalığında genellikle cerrahi yöntemlere başvurulur. Hastalığın ne kadar yayıldığına bağlı olarak, memenin tamamı alınabilir (mastektomi) veya sadece hastalığın görüldüğü dokular alınabilir. Bu hastalığın erken evrede tespit edilmesi ve buna uygun bir tedavi planı oluşturulmasının hastalığın tamamen ortadan kaldırılmasında kritik bir rol oynadığı unutulmamalıdır. Dolayısıyla, memenin Paget hastalığında doğru ve kesin tanı konulabilmesi için rutin kontrollerin aksatılmaması büyük önem taşır.

GDH ile daha fazla okuyun;

Kaynakça