DİŞ HEKİMLİĞİNDE BOTOKS UYGULAMALARI

Botoks, diş hekimliğinde nasıl ve hangi tedavilerde kullanılmaktadır?

Hazırlayan:Rabia Tekdemir/ GDH Haber

Botoksun yaygın olarak estetik amaçlı kullanıldığı herkes tarafından bilinir. Ya diş hekimliği tedavisinde dekullanıldığını biliyor muydunuz?

Jest ve mimiklerin kullanımı yüzün kaş ortası, alın, göz ve dudak çevresi gibi değişik bölgelerinde kırışıklıklara ve çizgilerin gelişmesine neden olur. Bu kırışıklıkların giderilmesinde kullanılan botoks, diş hekimliğinde nasıl ve hangi tedavilerde kullanılmaktadır?

BOTOKS NEDİR?

botoks nedir

Botoks basit bir tanımla; özel bir bakteriden steril laboratuvar şartlarında üretilen, estetik uygulamalarda, yüz kırışıklıklarında, kas sistemlerinde uygulanabilen bir maddedir. Tıptaki gelişmelerle birlikte yaygınlığı artmaktadır ve belirlenen bir botoks yan etkisi yoktur. Diş hekimliğinde de birçok alanda kullanılmaya başlamıştır.

BOTOKS NASIL ETKİ EDER?

Sistemik olarak tüm vücudu, kasları etkilemez. Yalnız lokalize olarak uygulandığı yeri etkiler. Uygulandığı alandaki sinir uçlarındaki iletimi geçici olarak bloklar. Kas dokusuna zarar vermez. Temel olarak kaslar üzerinde oluşan kasılmaları rahatlatır ve spazmları ortadan kaldırır. Botoksun etkisi yaklaşık 4-6 ay civarındadır. Vücut tarafından metabolize edilip süre sonunda etkisi biter. Düzenli ve uzun süre uygulanan kaslarda zamanla ihtiyaç ortadan kalkabilir.

botoks uygulamaları

Botoks tedavisi diş hekimliğinde son yıllarda hem estetik hem de tedavi amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Gummy Smile adı verilen dişeti gülümsemelerinde, Bruksizm (diş sıkma-gıcırdatma) tedavisinde ve ağız çevresinin gençleştirilmesinde botoks güvenle kullanılmaktadır. Tıp ve diş hekimliğinde kullanılan botoks; kas kasılmasını belirli bir süre ile bloke etmektedir, sinirden gelen uyarı sonrası kasın kasılması için gerekli olan maddenin salınımını engelleyerek etki eder. Etkisi 6 ay kadar sürer ve geri dönüşümlüdür. Yani senede 2 kez uygulanabilir. Aynı zamanda ağrı kesici etkisi de bulunmaktadır, özellikle eklem rahatsızlığı olan hastalarda bu etkisinden faydalanılmaktadır.

BRUKSİZM TEDAVİSİ

Bruksizm, yani diş sıkma veya diş gıcırdatma, toplumda görülen en yaygın hastalıktır. Toplumun yüzde yetmişinde görülmektedir. Bu hastalık 2 yaşından 70 yaşında kadar geniş bir kitleyi etkileyebilir. Bu hastalığın nedeni genelde stres, depresyon, anksiyete, huzursuz bir yaşam veya dişlerin yapısal bozuklukları olmaktadır. Bruksizm tedavisinde botoks kullanılabilmektedir. Botoks, kas kuvvetini azaltma etkisi ile yüzde de fazla çalışan kasların kuvvetlerinin dengelenmesi amacıyla kullanılmaktadır. Dişlerimizi sıkmayı sağlayan kaslar, diş sıkma alışkanlığı olanlarda daha da kuvvetlenmektedir. Dolayısıyla aşırı kuvvetlenmiş kası bu uygulama ile normal bir çiğneme kuvvetine geri getirmek mümkündür. Böylece diş sıkma alışkanlığı sebebiyle dişlerin daha fazla zarar görmesi engellenir.

GUMMY SMILE TEDAVİSİ

gummy smile

Gummy Smile Nedir?

Gummy Smile; konuştuğunda ve güldüğünde aşırı diş eti görünürlüğüdür. İdeal gülüşte yaklaşık 2mm görülmesi gereken diş etleri bu kişilerde yaklaşık 10mm e kadar görünür. Dişler çok ön plandadır, daha büyük gibi bir algı oluşur ve oransal olarak estetiği bozar.Diş etlerine uygulanan cerrahi bir yöntemle diş etleri kısaltılsa bile, bu yöntem çoğu zaman yeterli olmayabilir. Özellikle gülerken o bölge kaslarının çok aktif olmasına bağlı diş etleri ön plana çıkmaktadır. Bunu engellemek için botoks tedavisinden yararlanılmaktadır.

Gummy Smile Tedavisi Nasıl Yapılır?

Uygulama noktaları planlanır.

Lokal anestezik krem ile yüzeysel uyuşma sağlanır ve bu ağrısız enjeksiyon için yeterlidir.

Uygulama yaklaşık 5-10 dk sürer.

Hastalar 10-15 gün sonra kontrol için çağrılabilir.

Dirençli olan kişilerde tekrar doz tatbik edilir. Uygulama seansı dahil günlük yaşantıyı etkilemez, kişi rutinine devam edebilir.

UYGULAMA AĞRILI MIDIR?

Diş hekimliğinde botoks uygulamaları ağrılı değildir. İnsülin enjektörü ile uygulama yapılır ve tüm işlem yaklaşık 5-10 dakikada sürer. Etkisi ise 3. günden itibaren görülmeye başlar. 2. haftadan itibaren en yüksek düzeyine ulaşır.

UYGULAMA SONRASI NELERE DİKKAT ETMEK GEREKİR?

Uygulama sonrası uygulama alanına dokunmamak, masaj yapmamak ve direkt güneş ışınlarına maruz kalmamak gerekir. Ayrıca ilgili bölgeye buz uygulaması da olabilecek morlukları engelleyecektir.Estetik amaçlı kullanılması durumunda etkisi 10 – 14 gün sonrasında görülen botoks işlemi sonrası spor, kuaför salonlarına veya saunaya gidilmemesi önerilir. 3 gün havuzdan da uzak kalınmalıdır. Aynı gün mümkün olduğunca yüz üstü yatılmaması gerekmektedir.

KİMLERE UYGULANMAZ?

botoks kimlerde uygulanmaz

Hamile ve emzirenler üzerinde yeterli araştırma olmadığından botoks tedavileri uygulanmamalıdır. Ayrıca hastalardan öncelikle alerji anamnezi almak gerekmektedir. Alerjik hastalarda cildin önce bir bölgesinde deneme yapılmalı, sonrasında botoks uygulanmalıdır.

Sağlık Bakanlığı Ne Diyor?

Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün konuya ilişkin yayınladığı yazıda “botoks (botulinum toksin) işlemi, botulinum toksin adı verilen bakteriden elde edilen tıbbi bir ilacın uygulandığı yerlerle bağlantılı olarak olası komplikasyonları nedeniyle de uygulandığı alanla ilgili eğitimi gerektiren tıbbi bir girişimdir. Ülkemizde bu işlemin yüz bölgesinde uygulanmasına ilişkin eğitim, Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi ve Dermotoloji yeni adıyla Deri ve Zührevi Hastalıklar Uzmanlık eğitimi içinde verilecektir. Yani botoks işlemini yüz estetiği alanında uygulayabilmek için, hekimlik sıfatına sahip olmanın yanı sıra, bu uzmanlık dallarında eğitim görmüş olmak da bir zorunluluktur. Bu şartları taşımaksızın, hekim dışı kişilerin çeşitli kurslardan edindikleri bilgiye veya belgeye dayanarak hekimlik alanında mesleki faaliyette bulunması mümkün değildir” demektedir.

KAYNAKÇA

GDH İLE DAHA FAZLA OKUYUN