DİŞ HEKİMLERİ İÇİN RİSK TAŞIYAN VE MESLEKİ HASTALIKLAR

Diş hekimleri için risk taşıyan ve mesleki hastalıklar nelerdir?

GDH HABER / HİLAL YILDIRIM

DİŞ HEKİMLERİ İÇİN RİSK TAŞIYAN VE MESLEKİ HASTALIKLAR

Diş hekimi çok dar bir alan olan ağızda çalışmaktadır. Diş hekimliği fiziksel ve mental olarak titiz bir çalışmayı gerektirmektedir. Bu yorucu çalışma koşulları, zamanla diş hekimlerinde sağlık problemleri ortaya çıkarabilmektedir. Yapılan bir çalışmada, diş hekimlerinin %43’ü, diş hekimliği mesleğinin en olumsuz yanının zamanla ortaya çıkan sağlık problemleri olduğunu belirtmişlerdir.

Dental ekipte yer alan bütün çalışanların bilmesi gereken risk faktörleri arasında, gözleri etkileyen (fiziksel yaralanma, mikroorganizma yüklü aerosoller, lazerler), kulakları etkileyen (sürekli yüksek frekansa sahip gürültü), el ve parmakları etkileyen faktörler (fiziksel yaralanma ve enfeksiyon), kan veya hava yoluyla bulaşan sistemik hastalıklar (AIDS, hepatit B veya C virüsü, tüberküloz ve benzer hastalıklar), alerjiler (lateks eldiven, metilmetakrilat ve hekzaklorofen içeren kaynaklar), kas ve iskelet sistemi bozuklukları (bel ağrısı, karpal tünel sendromu), toksisite (civa buharı) ve stres yer almaktadır. Uzun süre oturarak veya ayakta çalışmak diş hekimliği için karakteristiktir. Diş hekimlerinde çalışma pozisyonuna bağlı olarak özellikle bacaklarda varis gibi vasküler hastalıklar gelişebilmektedir. Diş hekimleri çalışırken kullandıkları frez, enjektör ve sütür iğnesi gibi keskin, delici aletler nedeniyle perkütan yaralanmalara maruz kalabilirler.

1.Karpal tünel sendromu

Bilek kanalındaki median sinirin sıkışması sonucu karpal tünel sendromu meydana gelir.

Bu sendromun belirtileri; ellerde uyuşma, ağrı ve şişlik olarak kendini gösterebilir.

Diş hekimliği gibi küçük el aletlerinin kullanıldığı mesleklerde bilek eklemleri zarar görebilir. Aletlerin kullanımı sırasında bileğin bükülmüş halde durması, karpal tünellerdeki basıncı arttırır.

2.Bel ve sırt ağrıları

Muayene sırasında sık sık ve uzun süre ileri eğilmiş halde durmak var olan omurga problemlerinin daha kötüye gitmesine sebep olabilir.

3.Vibrasyon sendromu

Diş hekimliğinde kullanılan çeşitli parçaları mekanik vibrasyon yaratır. Makineler tarafından yayılan vibrasyon, direkt olarak makinenin ucu tarafından ele iletilir.

Ellerin yüksek miktarda vibrasyona uğraması sonucu, vibrasyon sendromu adlı meslek hastalığı ortaya çıkabilir.

Sendromun ilerleyişiyle paralel olarak ağrı, sıcaklık ve temas algıları kötüleşir. Parmak uçlarında beyazlama ve aşırı hassasiyet görülür.

4.Varis

Toplardamarların içinde, kanın kalbe doğru tek yönde hareketini sağlayan ve kanın ayaklara doğru geri kaçışı önleyen kapakçıklar bulunur. Çeşitli nedenlerle hasar gören bu kapakçıklar, artık işlevini yerine getiremediğinden, kanın bacaklarda toplanmasına neden olur ve varis ortaya çıkar.

Diş hekimlerinde, çalışma pozisyonlarına bağlı olarak, özellikle bacaklarda damarsal hastalıklar gelişebilir.

5.Delici kesici alet yaralanmaları

Kesici aletlerle çalışan diş hekimleri bu aletler yüzünden yaralanabiliyor. Ayrıca bu aletlerle eldivensiz temas halinde Hepatit-B geçirme ihtimalleri var.

Cumhuriyet Üniversitesi’nde 250 dişçiyi kapsayarak yapılan araştırmaya göre, diş hekimleri en çok sond ve enjektörle kendilerini yaralıyorlar.

6.Alerji

Cumhuriyet Üniversitesi’nde Kandemir S. ve Karataş Ş.nin 250 diş hekimiyle yaptığı araştırma sonucu diş hekimlerinin %31’inin hiçbir maddeye karşı alerjiyi olmadığı saptanıyor. Diş hekimlerinin %20’sinin eldivene karşı alerjisi vardır. Ayrıca %5’inin dezenfektanlara, %4.8’inin ise deterjanlara karşı alerjisi vardır.

Alerjik reaksiyonlara sebep olabilecek bu maddeler diş hekimliğinde yaygın olarak kullanılır.

7.Görme problemleri

Tedavi sırasında hastanın ağzından veya kullanılan malzemeden saçılan parçalar, diş hekimlerinin gözlerinin yaralanmasına sebep olabilir. Diş plağı veya taşı zararlı bakteri içerebilir. Bu problemlerin tedavisi sırasında hastayla yakın temas içerisinde olan diş hekimi, solunum yoluyla zararlı bakterilerin solunum organlarına yerleşmesine sebep olabilir.

Diş ve ağız tedavisinde kullanılan lazer uygulamaları ve ışıkla sertleşen dolgu yapım üniteleri de eğer yeterli önlemler alınmadan kullanılırsa diş hekiminin gözlerine zarar verebilir.

Kandemir ve Karataş’ın 250 diş hekimiyle yaptığı araştırmada görme bozukluklarıyla ilgili de önemli veriler elde ediliyor. Buna göre diş hekimlerinin %71’inde göz problemi bulunduğu belirleniyor. Bu hekimlerin %51’inin erkek, %49’unun ise kadın olduğu saptanıyor.

-Diş hekimleri, fiziksel ve psikolojik sağlıklarını en iyi şekilde korumalı ve sağlık sorunları yaşamaya başladıklarında gerekli önlemleri almalıdırlar. Meslekle ilgili risk faktörleri diş hekimleri tarafından iyice anlaşıldığı ve dikkate alındığı zaman diş hekimliği güvenli bir meslektir.

GDH İLE DAHA FAZLA OKUYUN

Ölçü Alma