Diş Hassasiyeti

DİŞ HASSASİYETİ

Diş Hassasiyeti Nedir?

Diş hassasiyeti, dentin hassasiyeti veya kök hassasiyeti için kullanılan genel bir terimdir. Sıcak, soğuk, tatlı, ekşi veya çok fazla asitli yiyecek ve içecekler; soğuk hava şartları dişlerinizin ağrımasına ya da hassaslaşmasına neden oluyorsa dişleriniz hassas demektir.

Diş Hassasiyeti Sık Karşılaşılan Bir Durum Mudur?

Diş hassasiyeti günümüzde oldukça sık karşılaşılan bir durumdur.

Diş Hassasiyetinin Nedeni Nedir?

Diş hassasiyeti genellikle diş eti hastalıkları veya diş eti çekilmesi nedeniyle diş köküne yakın olan bölgelerde dentin dokusunun açığa çıkması sonucunda oluşur. Diş eti çekilmesi oldukça yaygındır. Diş kökünde, dişin kuron bölümünde yer alan mine gibi koruyucu bir diş tabakası bulunmaz. Bunun yerine oldukça yumuşak bir tabaka olan sement, kökleri kaplamaktadır. Bu kayıp sonucunda diş kökündeki dentin açığa çıkar. Yanlış ve sert şekilde dişleri fırçalamak veya aşındırıcı oranı çok yüksek diş macunu kullanılmak diş minesinin aşınmasına ve dentin dokusunun açığa çıkmasına neden olabilir. Turşu benzeri fazla asitli yiyeceklerin tüketilmesi, dişte erozyona ve diş yüzeyinde erimeye neden olarak dentin tabakasını açığa çıkarabilir. Buna ek olarak blumia rahatsızlığı da (kişinin kendini kusturması)  ağızda meydana getirdiği asitler nedeniyle diş erozyonuna ve hassasiyete neden olabilir.

Diş hekiminize hassas dişiniz konusunda bilgi vermeniz önemlidir. Diş hekiminiz muayene yaparak, problemin dentin hassasiyeti olup olmadığını belirler ve sizin için uygun olan tedaviyi önerir. Eğer dişleriniz hassassa diş fırçalamak kabusa dönüşebilir. Durumun tersine, dişleriniz ağrıdığı için daha az fırçalarsanız da daha fazla diş eti hastalığı ve diş çürüğü oluşma riski ortaya çıkmaktadır.

Sıcak, soğuk, tatlı, ekşi veya asitli yiyecek ve içeceklerden sonra hissedilen ağrı, derin diş çürüğünün veya kırık bir dişin belirtisi de olabilir. Bu durumda diş hekiminiz dolgu yapacak ya da başka bir tedavi uygulayacaktır.

Açığa Çıkan Dentin Neden Ağrır?

Dentin, sadece mikroskopla görünebilen binlerce küçük kanalcıktan oluşmaktadır. Bu kanallar diş yüzeyinden başlayarak dentinin içinden geçer ve dişin ortasındaki (pulpa) sinire kadar uzanır. Bu kanallar sıvı ile doludur; sıcak veya soğuk yiyecek ve içeceklerden sonra bu sıvı hareket ederek dişin sinirini etkiler ve ağrıya neden olur.

Diş Hassasiyetini Önleyebilir Miyim?

Diş hassasiyeti oluşma riskini, diş eti hastalıklarını ve diş eti çekilmesini önleyecek şekilde ağzınızı temiz tutarak azaltabilirsiniz. Diş hekiminiz tarafından önerildiği şekilde dişlerinizi fırçalar, diş ipi kullanır ve daha az aşındırıcı bir diş macunu kullanırsanız, diş hassasiyeti oluşturma riskini azaltabilirsiniz.
Aynı şekilde çok fazla asit içermeyen bir diyet ile diş hassasiyeti engellenebilir. Hassas dişlerinizi önemsemezseniz daha farklı ağız problemleri yaşayabilirsiniz, özellikle ağrı nedeniyle dişlerinizi fırçalamazsanız diş eti hastalıkları ve diş çürüğü meydana gelebilir.

Dişlerim Hassas İse Ne Yapmalıyım?

İlk olarak probleminizi bir diş hekimine anlatın çünkü sizin için en iyi tedaviyi o belirleyecektir. Probleminizin dentin ya da kök hassasiyeti değil de daha önemli bir problem olup olmadığının anlaşılması önemlidir.

Diş Hassasiyeti Tedavi Yöntemleri Nelerdir? Diş Hassasiyetine Çözüm

Diş hassasiyeti tedavi yöntemleri hassasiyet durumuna ve sebebine göre değişir; çürük hassasiyeti tedavisi dolgu, şiddetli ağrı ve hassasiyete sebep olan derin çürük hassasiyeti tedavisi kanal tedavisi ile yapılmaktadır. Kırıklara bağlı hassasiyetlerde dolgu veya kaplamalar tercih edilebilir. Diş eti çekilmesine bağlı hassasiyet durumlarında diş eti tedavileri, diş sıkma sonucu oluşan hassasiyet durumlarında ise oluşmuş olan aşınmaları kapatma ve gece plağı tedavisi yapılmaktadır. Kötü yapılmış dolgu ve restorasyonların sebep olduğu hassasiyet durumlarında yapılan işlemleri yenilemek hassasiyeti geçirecektir. Mine çatlaklarına bağlı oluşan hassasiyet durumlarında özel tedavi yöntemleri diş hassasiyetine çare olabilmektedir.

Diş Hassasiyeti İçin Piyasada Bulunan Diş Macunlarının Hassasiyete Olumlu Bir Etkisi Var Mıdır?

Diş hassasiyetinin sebebi bulunmadan ve tedavi edilmeden sadece hassasiyet giderici macunlar yeterli olmayacaktır. Tedavi protokolüne ek olarak hekim tarafından önerilebilir. Ancak hassasiyet oluşmadan koruyucu olarak elbette kullanılabilirler.

Diş Hassasiyetine Bitkisel Çözüm

Diş hassasiyeti için internette bulunan doğal tedavi yöntemleri adı altında karbonat tuz çeşitli yağlar gibi şeyler öneriliyor bunları uygulamak doğru mudur? Dişlere zarar verir mi?Konu sağlık olunca bilinmeyen ve doktor tavsiyesi olmayan her şeyden uzak durmakta fayda var. Bu tip şeylerin faydalı mı zararlı mı olduğu konusuna veya hassasiyetinize nasıl bir çözüm bulmanız gerektiğine diş hekimlerinin karar vermesinde de çok büyük fayda var.

BAŞKA ÇÖZÜMLER NELER OLABİLİR?
  1. Hassasiyeti Azaltan Diş Macunlarını Kullanın

Diş minesi aşınması veya diş eti çekilmesi yüzünden oluşmuş diş hassasiyeti, ne yazık ki dişlerinize dolgu yaptırmakla geçmez. Bunun yerine hassasiyeti azaltan diş macunu ile dişlerinizi fırçalayın. Marketlerden satın alabileceğiniz bu tür diş macunlarının içinde, dentindeki kanalları (tübülleri) doldurarak hassasiyeti azaltan maddeler bulunur.

Yatmadan önce diş macununuzdan biraz parmağınıza ya da küçük bir pamuklu beze sürün ve duyarlı noktalara yaymayı deneyin. Fırçalarken diş fırçanızı ıslatmayın, diş macununun tükürüğünüzle köpürmesini sağlayın.Normalde de doğru diş fırçalama şekli budur. Tükürün, ancak durulamayın. Birkaç hafta içinde dişlerinizdeki hassasiyetin azaldığını hissedeceksiniz.

Florür oranı yüksek ve içerisinde nitrat barındıran macunların hatta daha da yeni bir ürün olan arjinin içeren macunların bu konuda ümit verici sonuçları vardır.

1. Florür İçeren Ağız Gargaralarını Deneyin

Reçetesiz satılan ve her eczanede ya da markette bulabileceğiniz florür içeren ağız çalkalama suları, özellikle çürük sorunları yaşayan kişilerde hassasiyeti azaltmaya yardımcı olabilir. Bu çalkalayıcıları günde bir veya iki defa kullanın; ağzınızın içinde gezdirin, yaklaşık 1 dakika boyunca veya daha sonra tükürün, üzerine de en az 30 dakika herhangi bir şey yiyip içmeyin.

Hassas dişlere sahip kişiler kimi zaman marketlerde bulunanlara göre daha güçlü florür içeren bir çalkalayıcıya ya da jele ihtiyaç duyar. Örneğin diş eti hastalıkları için uygulanan bazı tedaviler (plakaları azaltan kök düzeltmesi gibi), hassas dişleri daha da duyarlı hale getirebilir. Bu gibi durumlarda diş hekimleri sorunu ortadan kaldıracak özel bir florür jeli önerebilir.

1. Dişlerinizi Temiz Tutun

Dişlerin üzerinde şekillenen beyaz yapışık maddeler olan plaklar, özellikle takma dişleriniz doğal olarak hassassa, dişleri rahatsız eden bir asit üretir. Dişlerinizi günde en az iki defa fırçalayarak her gün plaklara karşı savaş açabilirsiniz. Bunu tercihen yemekten en az 30 dakika sonra ve yatmadan önce yaparsanız daha olumlu sonuç alırsınız. Bunun yanı sıra dişlerinizi günde en az bir defa diş ipi ile temizlemeyi de unutmayın.

1. Yumuşak Bir Diş Fırçası Kullanın

İnsanlar diş hassasiyetine çoğunlukla koruyucu diş minelerine zarar vererek, dişlerini çok sert fırçalayarak ya da sert diş fırçaları kullanarak yol açar. Diş eti çekildiği zaman korunmasız dentin, diş fırçası aşındırmasına karşı daha kırılgan bir hal alır. Bu nedenle yumuşak diş fırçasını kullanın ve dişlerinizi fırçalarken çok küçük bir baskı uygulayın. Yumuşak dokunuşlar, fırçanın daha özgür hareket etmesini ve dişlerinizi daha etkin bir şekilde fırçalamanızı sağlayacaktır. Bu konuda piyasada çok nitelikli ürünler bulunmaktadır. Ürün tavsiyesi için diş hekiminize danışabilirsiniz.