DİL KANSERLERİ

Dil Kanseri Nedir?

DİL KANSERLERİ

Genel Tanımı:

Dil kanseri de oral (ağızla ilgili) kanserler içinde yer almaktadır. Tıpkı diğer kanser türlerinde olduğu gibi hücrelerin kontrolden çıkarak çoğalmasıyla meydana gelir. Dil kanseri diğer baş boyun kanserlerine göre ön tarafta ve açık bölgede bulunduğu için daha kolay teşhis edilebilen bir kanser türüdür.

Erken dönemde hastanın şikayetleri ile hekime başvurması üzerine standart enspeksiyon olarak geçen gözle muayene yapılır. Bu bölgede kanserden şüphelenilmesi durumunda, her kanserde olduğu gibi hastalığın yayılma durumu araştırılır.

Dil kanseri genellikle dil yüzeyini kaplayan ince, düz hücreler olan skuamöz hücrelerde gelişir. Dil kanseri, dilin üzerinde yaralar, aftlar veya beyaz beneklerin oluşmasıyla kendini belli eder. İlk bakıldığında basit bir yara gibi görünse de uzun süre geçmeyen durumlarda kansere çevirebilir.

ağız kanseri

Dil Kanseri Nedenleri:

Hücrelerin kontrolsüz olarak çoğalmasıyla birlikte meydana gelen kanserler erken teşhis ile tedavi edilebilir. Dil kanseri de erken teşhisle tedavi edilebilen kanser türlerinin başında yer alır. Dil kanserine tam olarak neyin sebep olduğu bilinmese de, aşağıdaki durumlara bağlı gelişebilir;

• HPV virüsüne sahip olmak –     Ağız hijyenini aksatmak
  • Alkol ve sigara kullanımı –     Diğer kanserlerden metastaz yapması
  • 40 yaş üzerinde olmak –     Diş protezlerinin  yanlış yapılması
  • Siroz ve frengi –     Bağışıklık sisteminin zayıf olması

Gibi nedenler dil kanserine neden olabilmektedir.

Dil Kanseri Türleri:

1. Skuamöz Hücreli (Epidermoid) Kanser: Dil yüzeyini örten epitel tabakada en sık görülen kanser, skuamöz hücreli kanser ya da diğer adıyla epidermoid kanserdir. Bu kanser türü aynı zamanda burun, ağız (oral kavite), boğaz, yutak (orofarenks), alt yutak (hipofarenks) ve gırtlak (larenks) gibi baş-boyundaki diğer bölgelerde de en sık görülen kanserdir.
  2. Mukoepidermoid Kanser: Dilin epitel tabakası içinde bulunan mikroskopik tükürük bezi hücrelerinden gelişen kanser türüdür. Dil dışında burun, ağız (oral kavite), boğaz, yutak (orofarenks), alt yutak (hipofarenks) ve gırtlak (larenks) gibi bölgelerin epitel tabakasından da gelişebilir. Mukoepidermoid kanser kendisini yaradan çok şişme olarak belli eder.
  3. Adenokistik Kanser (Adenoid kistik kanser): Dilin epitel tabakası içinde bulunan mikroskopik tükürük bezi hücrelerinden gelişen kanser türüdür. Dil dışında burun, ağız (oral kavite), boğaz, yutak (orofarenks), alt yutak (hipofarenks) ve gırtlak (larenks) gibi bölgelerin epitel tabakasından da gelişebilir. Adenokistik kanser kendisini yaradan çok şişme olarak belli eder.

Belirtileri:

Dil kanserinin en belirgin özelliği dildeki iyileşmeyen yaralardır. Dilde iki haftayı geçen yara, aft veya birden beliren beneklenmeler varsa bu bölge kanserler açısından değerlendirilmelidir. Dil kanseri belirtilerinden bazıları;

• Diş eti sorunları, dişlerin sallanması –    Dilin pembe veya kırmızı renk alması
  • Diş protezinin dar gelmesi veya vurması –    Sesin kısılması ve dilde ağrı
  • Tükürükten kan gelmesi –    Konuşma sorunları
  • Yutkunma ve çiğnemede zorluk             –    İyileşmeyen boğaz ağrısı
  • Yemek yerken kulağa vuran ağrı –    Boyun bölgesindeki şişlikler

ağız kanseri

Tedavi Yöntemleri:

Dil kanserlerinde klasik olan üç tedavi yöntemi kullanılır. Bunlar radyoterapi, kemoterapi ve cerrahi yöntemlerdir. Erken teşhis edilen hastalarda genellikle cerrahi tedavi yöntemi uygulanır.

İleri aşamada teşhis edilen hastalara ise ileri cerrahi ameliyat yapılır fakat çoğu zaman ameliyatla birlikte eş zamanlı radyoterapi veya kemoterapi verilebilir.

Dil kanserinde tedavinin başarı oranı ve tekrarlama riski, hastalığın aşaması ile ilişkilidir. Erken evre olan kanserlerde %90’lara varan iyileşme sağlanır ve hastalık kontrol altına alınır. Erken evrede teşhis edilen dil kanserlerinin tekrarlama olasılığı ise %5’lere kadar düşmektedir.

İleri evre dil kanserinde ise tüm tedavi yöntemlerine karşı, hastalığın tekrarlama riski % 40 veya 50’lere kadar çıkmaktadır. Dil kanserinde tekrarlama yine dilde meydana gelebilir, ağız içinde oluşabilir veya boyun bölgesindeki bezelerde gelişebilir. Dil kanseri tedavi edildikten sonra bile belirli periyotlarla bu bölgelerin kontrol edilmesi gereklidir.

KAYNAKÇA